Verkopen is geen Rocket Science

Verkoper van de maand dat word je natuurlijk niet zomaar.

Jeroen Janssen, vestigingsmanager personenwagens, Mercedes-Benz dealer Smeets Autogroep te Venlo werd twee keer achter elkaar verkoper van de maand!  In Mei en in September trof hem deze eer.

Deze titel gaat over alle Smeets filialen: Eindhoven, Venlo, Ittervoort, Heerlen en Maastricht.

Ik was natuurlijk nieuwsgierig hoe hij over klantbeleving, klantvriendelijkheid en verkooptechnieken denkt.

Hoe is hij tot dit mooie resultaat gekomen?

Jeroen Janssen, getrouwd, vader van een dochter van 8, werkzaam bij Smeets Autogroep Mercedes-Benz sinds Januari 2018

21 oktober werd ik vriendelijk ontvangen in het mooie pand van Mercedes Venlo door een aardige collega van Jeroen. Een kopje koffie en stukje vlaai werden direct aangeboden. De mannen hadden het druk aangezien er net een 3-daagse autoshow had plaatsgevonden. Toch nam Jeroen rustig de tijd om mij te woord te staan. Een bescheiden “waarom ik” was zijn eerste vraag aan mij.

Nu hoeven we niet spannend te doen over de verhalen die vaak de ronde doen over autoverkopers; gladde jongens, snelle babbel, good looks, nice suits.
Jeroen sloot op een aantal (positieve) vooroordelen aan. Ik had al snel door waarom hij twee maal de titel verkoper van de maand heeft ontvangen.

“ik hoef niks te vertellen, maar elke vraag die je mij stelt beantwoord ik je naar waarheid”

Niet de uitgesproken zelfverzekerde, stereotype verkoper die zichzelf graag hoort praten, maar  een zeer aardige, rustige, tikkeltje afwachtende man zat tegenover mij. Een man die vertrouwen uitstraalt en dat wil je natuurlijk. “Je koopt hier per slot van rekening geen pakje boter” (Jeroens woorden).

De dictafoon ging aan en ik barstte los:

 

1. Wat was je eerste auto

Mazda 121. Altijd een zakelijke auto.

2. Zou je alles kunnen verkopen

Enthousiasme voor het product moet er zeker zijn. Enthousiasme is even te faken, maar daarna prikt de klant er doorheen.

3. Wat betekent Imago voor jou

Imago hangt niet van de prijs af. Er is voor mij geen verschil tussen Skoda en Mercedes. Ik moet me er persoonlijk mee identificeren. Een merk moet leuk en betrouwbaar zijn.

4. Wat is je grootste ergernis als je gaat uit-eten

Eigenlijk valt mij niet direct een grootste ergernis in. Een restaurant waar je goed behandeld wordt en lekker kan eten kom ik vanzelf graag terug.

5. Wanneer en welke mooiste klantbeleving heb je mogen ervaren

Ik betaal graag iets meer als ik een mooie klantbeleving ervaar. Zoals laatst met mijn vrouw en dochter in Amsterdam bij een frituur. De klantbeleving was zo goed dat wij graag iets meer fooi hebben gegeven. Daarnaast moet de prijs/kwaliteit verhouding gewoon goed zijn.

6. Wat betekent voor jou klantvriendelijkheid

Als mijn klanten met een goed gevoel hun keuze bevestigd krijgen.

7. Vind jij dat je klantvriendelijkheid kunt leren

Jazeker, maar het is ook eigenwaarden. Daarnaast heeft het ook te maken met een stukje opvoeding en de regio waar je bedrijf zich bevindt. In de randstad zijn ze veel directer dan hier in het zuiden. Wij zijn hier voorzichtiger. In de randstad zijn ze harder en dat wordt ook geaccepteerd. Voel ik dat iemand ruimte nodig heeft, geef ik die direct. Ik ga niet pushen.

8. Wie/wat motiveert je om elke morgen je dag te beginnen

Ik heb van kinds af aan altijd in de autobranche willen werken. Het adviseren spreekt mij ontzettend aan. Door de juiste vragen te stellen, probeer ik zo duidelijk mogelijk advies te geven.  Zo eerlijk en oprecht mogelijk. Alleen zo kun je iedereen recht in de ogen kijken.

9. Worden jullie werknemers naast commercieel ook klantgericht getraind

Jazeker. Venlo is de derde of vierde vestiging waar met Mar 2020 wordt gewerkt. Het Showroomconcept waar klantbeleving centraal staat.

10. Hanteren jullie een eigen CRM logboek

Wij hanteren een eigen CRM systeem. Iedere klant wordt zo goed mogelijk begeleid en heeft zijn eigen historie database. Het CRM systeem is de bloedsomloop van het bedrijf.

11. Wat weet men niet van je

Ik ben een open boek. Voetbal (kijken) is wel een hele grote hobby van me, net als hardlopen. Ik loop dan ook regelmatig een halve marathon en hier train ik dan ook fanatiek voor.

12. Wat is het laatste boek dat je hebt gelezen

Ik lees veel te weinig. Mijn mail en de krant staan op nummer 1.

13. Welke zakelijke uitdaging staat op je bucketlist

Ik kan heel moeilijk loslaten. Mijn uitdaging is meer delegeren, meer vertrouwen krijgen in een ander om zo meer rust voor mezelf te creëren. 

14. Hoe ga je om met veeleisende klanten

Ik vind het heel normaal dat mensen veel wensen en een bepaald verwachtingspatroon hebben.  Het is geen bakje boter. Het maakt niet uit wat de auto kost. Voor iedereen is het veel geld. Belangrijk is respect. Ik laat iedere klant in zijn waarde.

15. Welk type manager ben je in 3 woorden

People manager, team-player, collega en klantgericht.

 

Bonusvragen

Fast and the furious of James Bond

James Bond. 

Het ultieme nummer voor in de auto (oftewel “het bekeurings-nummer”) 

Ik luister van Top 40,  SlamFM  tot Radio 10 Gold. 1 ultiem nummer heb ik niet. – lacht verontschuldigend en zegt: – Het enige waar ik op kom is een telefoonnummer! Ik bel altijd in de auto. De dag is nog niet afgelopen op weg naar huis.

Wat wil je nog aan ons kwijt?

“Klanten komen steeds minder naar de showroom. Ze hebben zelf al onderzoek gedaan. Je moet ze gerust stellen. Zit je er een dag niet lekker in dan kun je beter een collega laten gaan. Daarentegen, ben eerlijk tegen je klant. Als je je klant uitlegt wat je bezig houdt of waar je mee bezig bent dan staat je klant voor jou open en het maakt het wachten nuttig. Zoek naar oplossingen en kansen. Vul de wachttijd in met een proefrit en koffie. Het is geen rocket science.

Mijn leaseauto rij ik nog 2 jaar, maar een rit naar Venlo is het zeker waard om mij door Jeroen te laten adviseren over een nieuwe deal!

Werkt jullie bedrijf ook met de medewerker/verkoper van de maand/jaar? Stuur dan even een bericht! Wellicht kom ik ook bij jullie langs voor een mooi interview over klantgericht ondernemen! Je bedrijf in de picture.

Hulp nodig bij klantgericht ondernemen? Klik hier, stel je vraag of maak een afspraak en ik vertel je hoe wij je kunnen helpen!

Meer klanten, meer omzet, minder zorgen!

Vind je dit bericht leuk?

Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter

Wil je een reactie achterlaten?

Dit bericht heeft één reactie

  1. Myra

    Mooi interview, Debby !
    Leuke vragen en mooie antwoorden, die inzicht geven.

Geef een antwoord