Verkoop is psychologie

Veel mensen denken dat de markt uit ruilen van diensten en goederen bestaat.
Maar de markt is voor een groot deel psychologie. Elk product staat op een strategisch plekje. Zo probeert de verkoper jouw koopgedrag te beïnvloeden. ‘Door te dringen in jouw black box’.
Koopgedrag wordt beïnvloed door motivatie, interpreteren van informatie, overtuiging en gevoelens.

Stelling: 95 % van onze gedachten, emoties en leerervaringen die invloed hebben op onze aankoop vindt plaats in het onderbewuste deel van onze geest.

Bij de voorbereidingen van onze dienst Blizz Mystery Guest heb ik mij verdiept in marketing, zakelijke communicatie en ‘wat is onderzoek’. Daarnaast denk ik ook dat 25 jaar vakinhoudelijke ervaring en klantenbinding een mooie basis en kracht is voor onze dienst Mystery Guest.

Het kunnen meedenken met de klant.

Klantbeleving en wat wil ik als ondernemer bieden.

Bij klantbeleving denk ik aan:  voelen, ruiken, proeven, gunnen.
Een nieuw jurkje, een mooi kostuum.
Een heerlijk diner of een ontspannen wellness dagje.
Een lekker biertje of wijntje.
Een avondje uit met vrienden.
Van al deze dingen word ik extra blij bij de juiste aandacht, een vriendelijke lach, een oprecht advies.

Je gewaardeerd voelen.

Gelukkig gaat het weer goed met de stenen winkels. Enkele bevindingen die we op internet tegen kwamen.

  • 93 % van de aankoop wordt in fysieke winkels gedaan
  • 70 % van de aankopen op internet wordt teruggestuurd
  • 60 % wordt door vrouwen gedaan
  • 85 % van de aankopen wordt beïnvloed door vrouwen
  • 65 % van de verloren klant vertrekt door gebrek aan aandacht en service

Wij mochten onderzoek doen bij:

DA drogisterij en parfumerie in Brunssum
Een prachtig overzichtelijke drogisterij met veel aandacht voor hun klant.
Ze wilden graag extra getest worden op hun advies en klantvriendelijk.

“Zijn we niet te overdreven en worden we niet als opdringerig ervaren.”

Het overhandigen van het rapport wordt persoonlijk gedaan, zodat we kunnen sparren over de adviezen. Direct werd duidelijk hoe betrokken eigenaar Roger Willemsen is.

Onze mystery guest was erg onder de indruk van de aandacht, service, de betrokkenheid en de entourage van DA Drogisterij Brunssum.

Het ziet er netjes, opgeruimd, mooi ingedeeld en overzichtelijk uit.

Ons onderzoek is erg uitgebreid. Zo vindt er een mystery website bezoek plaats, een mystery calling en wordt er gekeken naar bereikbaarheid, het pand, entourage, service enz.
Onze mystery guest heeft op vraag van onze klant 2 items extra onder de aandacht genomen.

De aankoop van een homeopathische geneesmiddel en een aanmeting voor een EyeLove bril.

Bij het advies over het homeopathische geneesmiddel werd er door de verkoopster doorgevraagd, zodat er optimaal en persoonlijk advies gegeven kon worden.
Bij de EyeLove bril werd ze ook professioneel en uitgebreid geholpen. Toen ze zei dat ze er even over wilde nadenken, was dit absoluut geen probleem. Ze kreeg zelfs nog een brochure mee wanneer er extra acties op de Eyelove brillen zou zijn .

‘gratis parkeren in Brunssum is echt een plus punt’

Een mooie klantbeleving en waardevol rapport. Een rapport waar deze ondernemer bevestiging krijgt dat de service en de professionaliteit die zij bieden zeer gewaardeerd wordt door hun klanten!

En voor ons ook weer een tevreden klant.

Blizz Mystery Guest – Wij volgen de reis van jouw klant – Klantbeleving

Wilt u weten wat Blizz Mystery Guest voor uw bedrijf kan betekenen? Laat het ons weten!

Vind je dit bericht leuk?

Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter

Wil je een reactie achterlaten?

Geef een antwoord