Vakjargon

Vakjargon en klantbeleving.

Iedereen die mij kent weet dat ik niet van de mooipraat ben. Ik communiceer makkelijk. Duidelijk. Gebruik weinig dure woorden. Soms kom ik zelfs niet uit mijn woorden.

Mijn man zegt vaak: ‘je denkt sneller dan je kan praten’

Ik lees veel en neem me elke keer voor om spannender vocabulaire te gaan gebruiken. Het werkt echter niet voor mij. Ik ben een enthousiast verteller en het haalt ‘de swing’ uit mijn verhaal.

Aannemers spreken over hemelwater in plaats van regen of andere neerslag. Elektriciens over een wandcontactdoos in plaats van stopcontact. In de kappersbranche kun je je bijvoorbeeld coiffeuse, haarkunstenaar of colorartist noemen.
Eenvoudige voorbeelden.

Bij vaktaal ligt de nadruk op het verbeteren van de communicatie van mensen in een bepaald vakgebied en het uitsluiten van misverstanden.

De onbedoelde consequentie is soms dat buitenstaanders moeite hebben met het begrijpen van de boodschap. Wat heeft iemand te vertellen? Is het overtuigend? Spreekt de persoon met passie. Staat de persoon achter zijn verhaal. Spreekt er genoeg kennis uit en is alles mooi onderbouwd.

Dit vind ikzelf persoonlijk het belangrijkste.

Eerlijk?

Tijdens mijn studie voor Blizz Mystery Guest vond ik de begrippenlijst in Marketing de Essentie in eerste instantie al genoeg uitdaging.
Het is allemaal heel begrijpelijk, maar het is kennis die ik omzet in mijn eigen taal.
Begrijpelijk voor mij en ook voor mijn klant.
We hebben er beide niets aan als ik de vragen van mijn klant niet begrijp of mijn klant onze rapportage niet.

Voor een ondernemer is het belangrijk dat je weet welke klant bij jou past.

Veel ondernemers hebben een product en zoeken daar een klant bij. Ook hier is omdenken op zijn plaats. Denk na over welke klant bij jou en je dienst past. Welk type klant wil jij bereiken? Start vanaf hier je zakenplan. Taalgebruik en vakjargon heeft ook hier een grote invloed op.

Een voorbeeld: mijn salon

Mijn ideale klant weet wat hij/zij wilt. Deelt mee aan de maatschappij. Is trendbewust. Vindt het belangrijk om er goed uit te zien. Zowel goed geknipt als gekleurd. Heeft respect. Vindt klantbeleving belangrijk. Ziet een salonbezoek als een uitje. Houdt van duidelijke taal.

Daarom werk ik uitsluitend met A-producten. Professionaliteit staat hoog in het vaandel. Bied ik optimale service. Werken we niet op 5 minuten en wordt er niet geroddeld, maar wel lekker geklets over wat er speelt in ieders leven en in de wereld. Ligt er leuke en interessante (vak)literatuur zoals de Kapper, De Linda en Quest Braintainment.

“Zoek de klant die bij jou en je dienst past”.

Blizz Mystery Guest biedt dan ook duidelijke taal. Duidelijk advies. Goede feedback.
Netjes en niet moeilijke communicatie.
Lekker sparren van ondernemer tot ondernemer.
Uitwisselen van ervaringen. Samen zoeken naar een oplossing.
Daar waar meer advies is gewenst wordt er verwezen naar externe partners.

Wil jij weten wat Blizz Mystery Guest voor jouw bedrijf kan betekenen?

Vind je dit bericht leuk?

Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter

Wil je een reactie achterlaten?

Geef een antwoord